Co oglądać?

Film „Orion i ciemność (Orion and the Dark, DreamWorks Animation, 2024).
Wpadłam na ten film zupełnie przez przypadek na popularniejszym serwisie streamingowym. Ale zaczęłam oglądać i... wsiąkłam! Dlatego z czystym sumieniem polecam.

Główny bohater ma 11 lat i... boi się w zasadzie wszystkiego. Cały czas tworzy w głowie scenariusze nieszczęść, porażek i kompromitacji. Ale najbardziej przeraża go zapadający wieczorem mrok. Którejś nocy spełnia się jego najgorszy koszmar – nad łóżkiem staje Ciemność we własnej osobie. Po dłuższej chwili Orion daje się jej namówić na zwiedzanie nocnego świata – pozna inne spersonifikowane nocne byty (takie jak Cisza, Bezsenność czy Marzenia Senne), przeżyje wiele przygód, by na końcu zrozumieć, że noc ma też swoje plusy.

Kiedy oglądać?

Film jest nie tylko mądry i wciągający, ale też przyjemny wizualnie, a do tego jest w nim sporo humoru i niebanalnych zwrotów akcji. Idealne kino familijne! Dlatego oglądać można go całą rodziną i w każdym wieku – ostatecznie, każdy z nas czegoś się boi... Najlepiej oczywiście zaserwować tę animację dziecku, które zmaga się z nocnymi lękami, ale myślę i że bez tego dzieciaki odnajdą w nim coś dla siebie. Wprawdzie niektóre żarty są dość... czarnym poczuciem humoru, ale sądzę, że wyłapią je tylko dorośli, dla dzieci będą raczej nieczytelne.

Film można puścić młodszym uczniom na jakiejś luźniejszej lekcji w szkole. Przyda się z pewnością wychowawcom, ale też polonistom!

Jak wykorzystać?

Do wprawek w tworzeniu wypowiedzi argumentacyjnej! Jednym z ważniejszych wątków w filmie jest konflikt między ciemnością nocy a jasnością dnia. Bohater najpierw widzi zalety tylko w tym drugim, ale po pewnym czasie stara się przekonać otoczenie, że ciemność też jest nam potrzebna.
Wykorzystałabym więc film do dyskusji nad zaletami i wadami dnia oraz nocy, a następnie do stworzenia odpowiednich argumentów i przykładów. Temat jest niezwykle uniwersalny, a obraz filmowy będzie dodatkową inspiracją, by zachęcić uczniów do kreatywnego myślenia. Forma spisania pomysłów musi być oczywiście zależna od wieku i poziomu kompetencji. Może przyda się mój plakat prezentujący schemat pisania rozprawki?
Starsze klasy mogą spróbować ugryźć temat bardziej filozoficznie i zastanowić się chociażby, czy strach jest potrzebny w naszym życiu. Argumentów i za, i przeciw, również dostarczy film.

Ciekawym pomysłem może być również połączenie filmu z omawianiem baśni jako gatunku literackiego i elementu dziedzictwa kulturowego. Motyw dnia i nocy, światła i ciemności pojawia się w wielu tradycyjnych legendach i opowieściach. Można pokazać, że inspiruje on od wieków ludzi wszystkich narodowości. Ja polecam historie zebrane przez Marię Krüger w zbiorze „Dar rzeki Fly” (do zamieszczonej tam baśni z Madagaskaru przygotowałam arkusz czytania ze zrozumieniem). Baśń „Dzielny Tiitii” wyjaśnia, skąd mieszkańcy wysp Samoa mają ogień, buszmeńska baśń „Dziewczyna i gwiazdy” to historia Mbi, która chciała rozświetlić nocny mrok, a baśń „Siedem córek” z Sumatry tłumaczy nie tylko dlaczego na ziemię dociera słońce, ale też dlaczego kobiety mają tak zróżnicowane charaktery! 



Skorzystałaś/łeś z tej polecajki? :) Daj mi znać w social mediach - na Facebooku lub Instagramie.